Optimer dit indhold til søgemaskiner

Mange af jeres brugere starter deres vej mod jeres indhold i Google. Andre starter direkte på jeres side, men bruger hjemmesidens søgemaskine. Derfor er det vigtigt, at jeres indhold er optimeret, så det kan blive fundet i en søgemaskine.

Hvad er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization – søgemaskineoptimering. Søgemaskineoptimering handler om at forbedre en indholdsides positionering, så den ligger højt på Google. Google skanner din hjemmeside med crawlere for at analysere, hvilke søgeord de enkelte indholdsside skal kunne findes på. Din placering i søgeresultater afgøres af Googles algoritme, som er under konstant udvikling. Google benytter mere end 200 forskellige faktorer i deres algoritme, for at afgøre hvilket indhold, der skal præsenteres for hvilke brugere.

Trin 1: Find målgruppen

Start med at gøre dig klart, hvem dit indhold henvender sig til, og hvilket problem eller spørgsmål de kommer for at løse eller finde svar på. Det giver allerede en god indikation af hvilke nøgleord de vil søge på. Hvis målgruppen er myndigheder er det klar, at ordvalg og perspektiv skal være et andet end hvis målgruppen er virksomheder.

Hvis din tekst har flere målgrupper, er man nødt til at bruge et meget varieret sprog, så alle målgruppers måde at bruge sproget på. I nogle tilfælde kan det retfærdiggøres at have to forskellige tekster om det samme indhold, hvis de to målgrupper er meget forskellige.

Trin 2: Kortlæg søgeord

Det næste, du skal, er at kortlægge relevante søgeord. Forestil dig, du er en af jeres brugere, som muligvis intet kender til jeres fagtermer på det område, du formidler viden på. Hvad ville du skrive i Google - eller jeres egen søgemaskine - for at finde den information, du skriver om?

  • Hvilket konkret problem eller spørgsmål kommer brugeren med?

Hvis du har adgang til statistik på jeres eget website kan det give god indsigt i, hvilke ord jeres brugere forventer at kunne finde relevant indhold på. Typisk skriver brugere meget nært til deres egen situation og bruger helt dagligdags ord.

Værktøjer til søgeordsanalyse:

  • Statistik - hvad søger jeres brugere på
  • Google Trends - hvilke ord bliver generelt brugt mest
  • Synonymordbog, fx synonymet.dk eller sproget.dk, kan være god inspiration til ord, som betyder det samme som en fagterm, men som er langt nemmere at forstå.

Trin 3: Indarbejd søgeord i teksten

Nu er du klar til at skrive skrive eller tilpasse din tekst.

Søgeord vil have størst effekt, hvis de optræder flere gange på siden. Hvis en side skal performe godt ift. bestemte emneord, kan det med fordel optræde:

  • I indholdssidens titel (H1)
  • I manchetten
  • I en eller flere underoverskrifter
  • I selve teksten.

Alt med måde, og det vigtigste er fortsat at indholdet er læseligt og brugbart for brugerne.